Palveluntuottajan yhteystiedot
Fysioterapia Oivankulma, Y-tunnus: 2560645-5
Laihiantie 27, 66400 Laihia. Puh: 045-159 7799
pekka@fysioterapiaoivankulma.fi
Toiminnasta vastaava vastuuhenkilö
Pekka Poikus
Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Yritykseni tärkeimmät arvot ovat:
- asiakaslähtöisyys
- asiantuntijuus
- eettinen toiminta
Toimintaperiaatteena on tuottaa laadukkaita fysioterapiapalveluita täyttäen lakisääteiset velvoitteet sekä alan eettiset vaatimukset.
Yrityksen toiminta-ajatuksena on toteuttaa laadukkaita fysioterapiapalveluita neurologisen fysioterapian, tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian ja kipufysioterapian alalla.
Yrityksen perustehtävänä on edistää ja tukea kuntoutujan omaa toimintakykyä tämän arjessa. Häntä pyritään ottamaan aktiivista roolia omassa kuntoutuksessaan sekä arkielämästään.
Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Yrittäjä tietää ja tuntee toimintaansa koskevat lainsäädännölliset velvoitteet. Näihin kuuluvat palvelun tuottamiseen liittyvät yleislait sekä terveydenhuoltoa koskevat erityislait. Yrityksen omavalvonta perustuu toiminnan laatuun ja riskien hallintaan. Yrityksen toimintatapoja määrittelevät ja ohjaavat myös maksajatahojen ja yhteistyökumppaneiden toimintaohjeet sekä standardit.
Mahdollinen henkilöstö perehdytetään yrityksen toimintatapoihin, lainsäädäntöön, omavalvontasuunnitelmaan, tietoturvasuunnitelmaan sekä mahdollisiin yhteistyökumppaneiden standardeihin yhteistyön/työsuhteen alkaessa sekä tarvittaessa mahdollisten muutosten yhteydessä.
Henkilöstö
Yrityksessä toimii yksi henkilö, joka vastaa yrityksen johtamisesta, hallinnosta ja käytännön työtehtävistä sekä toteutettavasta palvelusta.
Mahdollisessa rekrytoinnissa varmistetaan hakijan kelpoisuus harjoittaa omaa ammattiaan sekä alaan liittyvät koulutustodistukset sekä aikaisemmat työtodistukset. Lasten kanssa työskentelevien rikosrekisteri tarkastetaan tarvittaessa. Yritys keskittyy kuitenkin asiakasryhminä aikuisiin ja ikääntyneisiin.
Yrittäjä vahvistaa omaa osaamistaan kouluttautumisella. Yrittäjä on mahdollistanut itselleen riittävät terveydenhuoltopalvelut.
Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Toimitila on esteetön ja turvallinen huomioiden kuntoutujien erityistarpeet koko toimipaikassa oleskelun ajan.
Pintamateriaalit on valittu tarkoituksenmukaisiksi ja turvallisiksi, riittävästä valaistuksesta on huolehdittu.
Asiakkaiden käytössä on WC.
Toimitiloissa on riittävä määrä palovaroittimia sekä selkeästi merkityt poistumistiet. Myös välineistö ensisammutukseen on selkeästi esillä.
Toimitiloissa on asiakkaita varten tarkoitettu odotustila, josta terapeutti noutaa asiakkaansa. Toimitilat ovat avoinna ainostaan sopimuksen mukaan, joten on oletattavaa, että kaikki asiakkaat saapuvat vain ajanvarauksella.
Yrityksellä ei ole lääkehuolto- tai laboratoriotiloja.
Yrittäjä huolehtii, että toimitilat ovat siisti ja riittävän hygieeniset. Tiloissa toimiva yrittäjä huolehtii jatkuvasti omien tilojensa siisteydestä sekä yhteisten tilojen siisteydestä. Jätehuollosta huolehtii vuokranantaja. Parkkipaikan ja ulkotilojen turvallisuudesta vastaa vuokran-antaja. Tartuntavaaralliset jätteet (esim. akupunktioneulat) hävitetään asianmukaisesti.
Yrittäjällä on tiloissa oma huone, jossa on seuraavat varusteet; sähköinen hoitopöytä, psoas-tyyny, fysioterapeutin tutkimusvälineitä (esim. goniometri, puristusvoimamittari), mobilisaatiovälineistöä (esim. kiilat, remmit). Tiloissa on lisäksi kuntoutustila, jossa käytössä terapeuttisen harjoittelun välineistöä (esim. kuntopyörä, taljalaite ja käsipainot).
Yrittäjä vastaa hankkimiensa välineiden turvallisuudesta. Hän kirjaa ylös tarvikkeisiin liittyvät vaarailmoitukset sekä poistaa laitteen käytöstä siihen saakka, kunnes puute on korjattu. Välineet, jotka vaativat säännöllistä tarkastusta ja huoltoa tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti.
Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Palveluihin liittyviä riskejä ja mahdollisia epäkohtia arvioidaan kuntoutujan saaman palvelun ja turvallisuuden näkökulmasta. Yrityksessä pyritään tunnistamaan mahdolliset kriittiset työvaiheet ja toiminnat. Edelleen pyritään minimoimaan nämä riskit sekä kirjaamaan ja analysoimaan toteutuneet haittatapahtumat jatkotoimien toteuttamiseksi.
Mikäli läheltä piti tilanne/ havainto liittyy asiakastilanteeseen kirjataan se asiakkaan käyntitietoihin. Tarvittaessa asiakastaohjataan jatkomenettelyiden suhteen mikäli on tapahtunut tapaturma tai asiakkaan omaisuutta on rikkoutunut. Jos tilanne johtuu terapiavälineistöstä tai terapiaympäristöstä epäkohta korjataan välittömästi tai poistetaan käytöstä kunnes ongelma on korjattu asianmukaisella tavalla.
Yrittäjä vastaa ja reagoi epäkohdasta ja vastaa tarvittavista menettelyistä sen poistamiseksi.
Mikäli korjaustoimenpide koskettaa yhteistyötahoa/alihankkijaa informoidaan heitä asiaan kuuluvalla tavalla mahdollisimman pian.
Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Henkilötietojen käsittely on tarkoitettu asiakassuhteen hoitamiseksi, kuten lakisääteinen asiakastyön sähköinen dokumentointi (myöhemmin nimettynä Diarium:ksi) ja kirjallisten lupien ja sopimuksien sekä muun fysioterapiaprosessista syntyneiden materiaalien tallennus ja säilytys, asiakkaasta saatujen asiakirjojen tallennus sekä säilytys sekä fysioterapiapalveluiden laskutus. Yrityksellä on ajantasainen ja kattava tietoturvasuunnitelma.
Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Potilas tai hänen läheisensä voivat antaa palautetta yrittäjälle yrityksen toiminnasta ja terapian toteutuksesta joko suullisesti tai kirjallisesti. Lisäksi yrittäjä toteuttaa kootusti aika ajoin asiakastyytyväisyyskyselyitä, joihin voi vastata myös anonyymisti.
Palautteita vastaanotetaan kirjallisesti ja suullisesti. Henkilötietoja sisältävät palautteet käsitellään potilasasiakirjoja vastaavalla tavalla.
Palautteiden sisällöt huomioidaan toiminnan kehittämisessä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Potilaslain 10 §:n perusteella terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa. Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä pitää 1–4 viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita pidempään käsittelyaikaan. Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä, että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi. Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi, mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta. Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä osin potilasasiakirjoihin. Valviran antamassa ohjeessa 2:2012 on tarkemmat ohjeet muistutusmenettelystä ja siihen liittyvistä käytännöistä terveydenhuollossa.
Muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti. Lisäksi niihin vastataan kohtuullisen ajan kuluessa kirjallisesti.
Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Yrittäjä tarkastelee omaa toimintaansa kriittisesti ja seuraa tarkasti omavalvontasuunnitelman sisällön toteutumista jokapäiväisessä työssään. Lisäksi seurantaa tekevät yhteistyökumppanit sekä maksajatahot omien standardiensa mukaisesti. Myös asiakkaat lähipiireineen arvioivat yrityksen toimintaa.
Omavalvontasuunnitelma päivitetään aina, kun yritystoiminnoissa tai sitä ohjaavissa menettelyissä tapahtuu muutoksia, vähintään vuosittain.